Startpagina Workshop Hero Een deelnemer of bedrijfsklant vraagt een factuur

Een deelnemer of bedrijfsklant vraagt een factuur

Last updated on Mar 17, 2025

De klant vraagt na online betaling een factuur:

Aangezien de deelnemer bij jou een workshop gaat volgen of het bedrijf bij jou een workshop heeft aangekocht (en jij de inkomsten hiervan krijgt), dien jij een factuur op te maken aan de deelnemer of het bedrijf.

Je maakt die factuur op voor het volledige bedrag van de workshop (ook al heb je een deel commissie afgegeven), want dit bedrag is namelijk jouw omzet én is het bedrag dat de deelnemer betaald heeft. Je past het BTW tarief toe waaraan jij als ondernemer onderworpen bent (21% of vrijstelling kleine onderneming).

De commissiefactuur (die je kan downloaden op je dashboard) is een kost en kan je inbrengen in je boekhouding.

Meer info vind je ook hier:

De klant vraagt op voorhand een factuur en kan geen online betaling doen:

Dit komt zeer vaak voor bij privé groepsworkshops aanvragen van bedrijven. Zij betalen niet vaak met een betaallinkje, omdat dit niet kan, ze eerst een offerte en PO nummer nodig hebben, enkel betalen na een bepaalde betaaltermijn o.b.v. de factuur.

Hoe gaat het dan in zijn werk?

  1. Bevestig de aanvraag zelf of laat de klant de aanvraag bevestigen

  2. De klant heeft als het goed is de mogelijkheid om de facturatiegegevens in te vullen in de offerte en jij ziet deze bij jouw aanvragen. Je kan hem/haar ook vragen om dit te doen

  3. Je stuurt de klant een factuur. Dit kan je doen via de knop 'op factuur' en door de knop 'verstuur factuur naar klant' te gebruiken. Wanneer je niet op deze knop klikt en enkel op opslaan, dan wordt de factuur gewoon intern opgeslagen en niet gestuurd naar de klant.

  1. Wij sturen jou een commissiefactuur voor deze succesvolle aanvraag (15% op het eindbedrag inclusief alle kosten)

Super goed dat je hiermee aan de slag gaat!